Kick-off - Reisverslag uit Holambra, Brazilië van Sanne - WaarBenJij.nu Kick-off - Reisverslag uit Holambra, Brazilië van Sanne - WaarBenJij.nu

Kick-off

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 Maart 2014 | Brazilië, Holambra

Lieve allemaal!

Hier een berichtje vanuit het warme BRASIL! Het is hier overdag zo'n 36 graden. Zag net een foto op facebook van mensen met dikke jassen aan in Nederland, zo gek om te bedenken haha. Zijn jullie al jaloers?

Inmiddels is dit mijn vijfde dag hier in Brazilië. Mijn vlucht ging goed en ik kwam veilig en wel aan bij Petra. Bij Petra zal ik de aankomende maanden in huis wonen. Petra is een zendeling die op het project waar ik ook als vrijwilliger aan de slag ga (ben), coördinator van het meidenhuis is. Zij woont hier inmiddels al een jaar en blijft minstens nog een jaar. Het huis van Petra is echt super relaxt, ruim, licht en koel: er hangen op het plafond ventilatoren! Ik heb een eigen kamer met twee bedden. Het extra bed heb ik ook wel nodig omdat er geen kast is. Mijn kamer wordt nu al beschreven als een 'gezellige bende', dit wordt dus wat voor de aankomende 4,5 maand ;). Ik heb de helft van mijn ontvangen kaarten al op de muur hangen en ook de foto's van vriendinnen, familie en kleine Sem! In mijn bedkastje ligt nog een hele stapel met kaarten die ik nog open mag maken op bijzondere dagen (bijv. bevrijdingsdag, als ik heimwee heb etc.). Zo ontzettend leuk al die kaartjes! Toen ik in Brazilië aankwam lagen er ook nog 4 per post ontvangen kaarten op mij te wachten. Had Marije geregeld, vet leuk!!

De aankomende maanden zal ik in een kindertehuis gaan werken: Lar Feliz (vrolijk huis) in Holambra. Paul (Nederlander) en Jill (Amerikaanse) hebben dit kindertehuis opgericht. Zij wonen inmiddels al bijna 16 jaar in Brazilië.
Bij Lar Feliz wonen de kinderen verdeeld over 5 huizen:
- babyhuis: 0-6 jaar
- kleine meisjeshuis 6-12 jaar
- kleine jongenshuis 6-12 jaar
- tienermeidenhuis 12-17 jaar
- tienerjongenshuis 12-17 jaar
Elk huis heeft monitoren die de diensten afwisselen rond 17 uur. De groepsgrootte is verschillend bij elke groep, maar bij het babyhuis zijn er bijvoorbeeld maar 7 kindjes volgens mij, bij de tienermeiden zijn er ongeveer 15. In totaal wonen er zo'n 50 kinderen op 't project.
Tot nu toe vind ik het babyhuis, het kleine jongenshuis en het tienermeidenhuis het leukst. De bedoeling is dat ik de aankomende tijd met alle huizen mee ga lopen om te kijken wat ik kan doen en wat ik het leukst vind. Ik mag daarin zelf beslissen of ik in één huis wil werken of een periode het ene huis, daarna een periode een ander huis etc. Ook mag ik zelf beslissen welke twee dagdelen ik werk op één dag. Heel chill dus! In het weekend ben ik vrij en kan ik doen wat ik wil.

De afgelopen dagen waren zowel relaxt als vermoeiend. Ik ben elke avond super moe vanwege alle nieuwe indrukken, de nieuwe taal die ik probeer te leren, het warme weer en ook nog de jetlag. Er is op dit moment 4 uur tijdsverschil, vanaf 21 maart 5 uur (in Nederland is het 5 uur later).
Donderdagochtend maakte ik gelijk kennis met het chille Brazilië: zo duurde een nieuwe simkaart en deze activeren op mijn basic telefoon een uur.. Ze nemen de tijd er voor zal ik maar zeggen. 's Middags ging ik voor het eerst naar het project. Eerst kreeg ik een rondleiding op het project. Het is echt prachtig! Super groen en met palmbomen. Er moeten ook papegaaien zijn maar die heb ik nog niet gezien. Ook maakte ik kennis met twee Nederlandse meisjes (Anna en Ruth) van 14 jaar die een 2 weekse snuffelstage doen bij Lar Feliz. Met hen en Petra heb ik vervolgens met de tienermeiden armbandjes gemaakt en hun haar ingevlochten. Leuke meiden, het was gezellig! Beetje jammer dat er maar twee meisjes de invlechten in hun haar lieten zitten, de rest vond het niet mooi.... haha.
Vrijdagochtend gingen we met de baby's (eigenlijk is er maar 1 baby van 2 maanden oud, maar ze worden allemaal 'de baby's' genoemd) zwemmen. Zo schattig, van die spartelende kindjes die hun armpjes om je nek heen klampen! 's Middags heb ik met de jonge jongens geknutseld. Wat een groot verschil tussen jongetjes en meisjes: meisjes blijven rustig kleuren of knutselen, bij de jongens vliegt het papier om je oren ;).
Zaterdag was het weekend! Met de 14 jarige meisjes en Petra lekker de hele middag bij het zwembad gelegen en er is voor Petra en mij gekookt door Anna en Ruth, het goede leven! 's Avonds was er een jeugddienst in de kerk. Fan-tas-tisch! Petra zei dat we een dansje moesten doen met pasjes, ik dacht help dit wordt wat, maar het was voornamelijk improviserend dansen. Iedereen ging helemaal uit zijn dak! Vooraan in de kerk springen en schudden met je kont, ik heb natuurlijk mee gedaan want als er één ding is dat ik kan ;).
Gisteren heb ik uitgeslapen, jawel: half 9. Tot nu toe ben ik elke ochtend wakker rond 6/7 uur. Gistermiddag gingen we BBQ'en bij Paul en Jill thuis, heel gezellig en lekker eten! Toen we weer thuis waren kwamen twee Braziliaanse jongens langs. Volgens de ene jongen lijk ik op Lindsey Lohan. Ik snap hem helemaal, euh.... Met hen hebben we muziek gemaakt. Brazilië, warm weer, gitaar en christelijke muziek: wauw!
Vandaag ga ik meedoen met een kookcursus voor de tienermeiden en dinsdag ga ik samen met de andere vrijwilligers helemaal 'alleen' het babyhuis runnen. De medewerkers hebben de hele dag training namelijk. Nu al zin in! Er staan voor de aankomende periode al leuke dingen op de planning. Donderdag gaan ik samen met de 14 jarige meisjes de kindjes liedjes leren, we gaan naar de hippie-markt in de stad Campinas en over 2 weken gaan Petra en ik naar Minas Gerais naar een heropening van een verslavingskliniek. Deze ligt alleen wel op 10 uur bus(!) rijden vanaf hier, aaahh ik met mijn wagenziek....

Kortom: het is hier heerlijk! Ik moet nog wel even wennen aan alles en hier mijn plekje vinden, maar tot nu toe gaat het eigenlijk allemaal heel relaxt en makkelijk! Natuurlijk mis ik jullie wel, ik zou willen dat jullie hier allemaal ook waren om met mij mee te chillen ;).

En oja, nog geen vogelspin of haai gezien.. pfieeehww...

Dikke X uit BRASIL!

  • 17 Maart 2014 - 13:41

    Marije:

    Lieve Sanne,

    Wat leuk om meteen een eerste reisverslag vanuit Brazilie te kunnen lezen! Fijn om te lezen dat je de eerste dagen al zoveel leuke en gezellige dingen hebt gedaan. Maar ook zo spannend en nieuw allemaal! Veel plezier op het project deze week, lekker ontdekken en genieten :-) good luck, zet 'm op!

    Dikke knuffel uit Zwolle

  • 17 Maart 2014 - 13:49

    Heit:

    Prachtig San,

    Wat een positief verhaal.
    Fijn te lezen dat alles zo goed gaat.
    Blijf naast het mooie werk lekker genieten !

    Liefs,

    Heit

  • 17 Maart 2014 - 13:57

    Marije En NJ:

    Hoi lieve zus, hier een berichtje van je zus en je zusje!
    Wat leuk zo'n verhaal, jammer dat je de papegaaien nog niet hebt gezien :P
    En wat klinkt dit allemaal al gezellig, je doet alweer heel wat zo te lezen! Gezellig zo'n BBQ, leuk hoor!
    Enne... dat schudden met die billen, dat kennen we wel van jou ;-) Dat kan jij zéker goed haha!
    Als je terug bent kan je dat op de sneekweek weer in de praktijk brengen ;-)
    Succes morgen in het babyhuis en heeeel veel plezier daar! We skypen!!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Liefs! (L)

  • 17 Maart 2014 - 15:08

    Mem:

    Ja...wat een leuk verhaal.
    Sommige dingen wist ik natuurlijk al maar leuk om te lezen!!!
    En die 36 graden lokt mij ook wel aan...en zo,n heerlijk hangmat!!
    genieten dus.
    ik zie je inderdaad al schudden met je billen!
    Prachtig!!

    Liefs van je moeder!!

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx <3

  • 17 Maart 2014 - 15:17

    Carola:

    Superleuk om te horen dat je zo enthousiast bent! Klinkt heerlijk en jaloersmakend :). Geniet ervan!

  • 17 Maart 2014 - 16:40

    Annemarie:

    Wauw, wat heb je al veel meegemaakt in 5 dagen San, fantastisch! Best jaloers ja hihi..
    ENJOY and shake your booty!
    XXXXXXXXXX!

  • 17 Maart 2014 - 17:17

    Stefany:

    Haha, wat een heerlijk Sanne verhaal! Fijn om te lezen dat je daar geniet en zoveel dingen doet!!
    Heel veel plezier nog met alles en houd me op de hoogte! :)

  • 17 Maart 2014 - 20:28

    Wietske:

    Leave Sanne!
    Leuk om jouw avontuur vanaf het begin te lezen! Wat heb je al veel gedaan. Hoe jij schrijft zo praat jij ook dus kan mij helemaal inleven hoe je het zou vertellen haha. Ben benieuwd naar je volgende verhaal! Dikke tut en knuffel van Sem en mij

  • 17 Maart 2014 - 20:31

    Jeanne:

    Goed bezig Sanne! Leuk om te lezen wat je allemaal al hebt meegemaakt!:-)
    Geniet ervan!!!

  • 17 Maart 2014 - 21:43

    Roos:

    Wat fijn dat het gevoel goed is San! Geniet en tot je volgende verhaal. XXX

  • 17 Maart 2014 - 21:53

    Pake En Beppe:

    Lieve Sanne, wat een mooi verhaal! We zijn blij dat je zo goed bent aangekomen en zo goed ontvangen. Sterkte bij je wek toegewenst. Lieve groet van Beppe en Pake. Hoi!!!

  • 18 Maart 2014 - 07:09

    Mem:

    Heel veel succes vandaag met het runnen van het baby huis!!
    ..en daarna nog even een rondje op je fiets door Holambra???

    tuut van mem

  • 18 Maart 2014 - 10:23

    Suzanne Bosch:

    Heerlijk San dat het zo ontspannen verloopt! En wat afwisselend al die activiteiten en leuke dingen op de planning! Helemaal jouw ding met al die kindjes en nog tijd om te chillen ook. Fijn! veel liefs Suus

  • 18 Maart 2014 - 19:11

    Helma:

    Hey Sanne, wat leuk om te lezen hoe het met je gaat. Klinkt allemaal super leuk daar!!
    Geniet er van. X Helma

  • 21 Maart 2014 - 16:53

    Corrie:

    hoi lieve San,
    Wat leuk je verhalen te lezen. Het runnen van het babyhuis heb je al achter de rug. Het is vast allemaal goed gegaan, dat is wel aan jou toevertrouwd. Wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, geniet er van!
    Pake en beppe zijn nu hier, we gaan vanavond naar Mir haar examentheater voorstelling.
    liefs van ons,
    Corrie

  • 21 Maart 2014 - 16:57

    Beppe:

    lieve Sanne,
    Wat mooi om je verhaal te lezen. Is het eten daar lekker? Jij zult zelf vast ook wel een keer lekker koken.
    Heerlijk dat het 36 graden is, dan kun je leuk met de baby's zwemmen. Wat zal dat mooi geweest zijn.
    dikke tuut van pake en beppe

  • 22 Maart 2014 - 08:39

    Mem:

    Leuk om al deze verhalen te lezen! We zijn gisteren naar Zwolle geweest...Pake en beppe gaan vandaag weer terug met de trein samen..Goed he!!!
    Gisteren was het hier een regenachtige dag.
    Heb je daar ook al regen gehad?
    Of blijft het constant erg warm??
    De lente begint hier nu...alles loopt mooi uit.
    Hoe is de natuur daar??
    We spreken je vast snel weer eens op skype!
    Hoi lieverd.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 23 Maart 2014 - 12:46

    Marthijs:

    Hee Sanne!
    Wat leuk om te lezen over je avonturen in Brasil! Je maakt al heel wat mee in zo'n korte tijd :-) Super ook dat die mensen zo vrij zijn en je lekker mee gaat dansen enzo. Vast heeeeel anders dan in NL. Lukt het al wat met de taal? Dat leer je wel snel zeker tussen de Brazilianen?
    Nou geniet van je tijd en ik ben benieuwd naar wat je nog gaat beleven. Pas goed op jezelf, liefs Marthijs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Holambra

Brasil

Lar Feliz

Recente Reisverslagen:

13 April 2014

Tudo bem?

17 Maart 2014

Kick-off
Sanne

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 2042

Voorgaande reizen:

12 Maart 2014 - 01 Augustus 2014

Brasil

Landen bezocht: